Terapia tzw. Metodą Krakowską

0
45
Terapia tzw. Metodą Krakowską

Metoda znana od wielu lat, a dokładnie od końca lat osiemdziesiątych. Wtedy to, bazując na bardzo dobrych wynikach badań nad dziećmi niesłyszącymi, postanowiono objąć nimi dzieci z zaburzeniami rozwoju. Autyzm, zespół Downa, zespół Aspergera i Alalia to zaburzenia mające ogromny wpływ na rozwój dziecka. Burzą one komunikację z dzieckiem i uniemożliwiają rozwój nawet tych najbardziej podstawowych funkcji poznawczych. Metoda Krakowska to neurobiologiczna terapia, polegająca na stopniowym uczeniu dzieci za pomocą różnych metod i pomocy terapeutycznych. Poznają one świat ucząc się i rozwijając te same umiejętności co dzieci zdrowe. Za twórczynię tej metody uznaje się profesor zw. Dr hab. Jagodę Cieszyńską działającą z Krakowskim Zespołem Diagnozy i Terapii.

Jak działa terapia?

Terapeuta długo i wytrwale pracuje z dzieckiem. Następnie tego samego uczy rodziców. Dziecko z zaburzeniami co prawda słyszy różne dźwięki, ale nie potrafi połączyć ich z odpowiednim obrazem. Na przykład słysząc szczekanie psa nie wie, że jest to dźwięk, jaki wydaje on z siebie. To więc niezwykle ważne, żeby w trakcie terapii nie rozpraszały dziecka różne dźwięki – musi się skupić tylko na jednym. Terapeuta rozpoczyna pracę od regularnego zakładania dziecku słuchawek. Po pewnym czasie jest ono w stanie skupić się na dźwiękach, które z nich płyną i wykonywać proste ćwiczenia. Symultaniczno – Sekwencyjna Nauka Czytania to kolejny etap terapii. Dziecko poznaje samogłoski i zapamiętuje je poprzez wielokrotne powtarzanie. Po czasie jest w stanie je rozpoznać i odczytać. Po tym etapie przechodzi się do nauki sylab. Te ćwiczenia odbywają się przy stoliku i korzysta się przy nich z wielu pomocy terapeutycznych w postaci gier, kart, plakietek i innych. Wszystkie te pomoce są w atrakcyjnej dla dziecka szacie graficznej i formie. Mają za zadanie przede wszystkim rozwijać dziecko, ale także je bawić. Kiedy dziecko zna już samogłoski i sylaby rozpoczyna naukę rzeczowników, ich odmian, części mowy, czasowników i składni. Ta nauka to inaczej kodowanie języka. Dziecko poprzez powtarzanie za pomocą specjalnych obrazków i etykiet je opisujących konkretnych czynności, koduje i tworzy w umyśle system językowy, którym będzie w stanie się posługiwać w celu komunikacji z innymi. To tylko niektóre elementy terapii Metodą Krakowską, ale wyraźnie pokazują one, na czym ona polega. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo w sklepie internetowym Juniora.pl.

Rodzice i terapeuta

Praca, praca i jeszcze raz praca. Metoda Krakowska to terapia wymagająca dużej cierpliwości względem dziecka, a także systematyczności. Efektów nie widać od razu, ale naprawdę warto się nie zniechęcać. Rodzice dzieci, którym ta terapia umożliwiła lub pomogła się z nimi komunikować są zdumieni tym, jak polepszyli swoje relacje z dziećmi.

Powstaje coraz więcej pomocy terapeutycznych, które są nieocenione w pracy z dziećmi cierpiącymi na Autyzm, zespół Aspergera, Alalię, zespół Downa i inne. Warto z nich korzystać i ułatwić im tą terapię na każdym jej etapie. Wszelki wysiłek się opłaca!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here